19 listopadu 2005

10 - Ovocný ráj

Možná si říkáte, co ten ubohý kluk tam v té daleké Africe jí, tak mi dovolte vám to krátce přiblížit. Za prvé, jím zdravěji a lépe než v Londýně, nejméně 3x denně, většinou 2x denně je to strava teplá (obědy a večeře).
Když se mně nechce vařit, nebo chci ušetřit čas, jdu do restaurace, kde si v 99% dávám pořád to samé a osvědčeně dobré menu - rýži a fazole, k čemuž mně dávají i šťávu z masa a dušené zelené listy. Pokrm je to moc dobrý a zdravý, ale každý den se to jíst nedá, takže si téměř denně doma vařím, příloha brambory, rýže, těstoviny, a to míchám s dušenou zeleninou. Použiju, co zrovna mám (cibule, mrkev, rajčata, paprika, malé slizké okurkopapričky). Přivezl jsem si spoustu různého koření a tak ho taky hojně používám, mám to rád trochu do ostra, což zajistí drcené chili, pepř či kari. Na centrálním trhu dokonce prodávají i lilky, takže si dám párkrát do týdne lilky, včera jsem měl dokonce blokolici a dá se koupit i květák, ale za ten chtějí nehorázně velké peníze. Tuto zeleninu byste tu vloni marně hledali, říká se tomu pokrok na postupu. Dělal jsem si tu i bramborové placky, několikrát sladkovodní ryby. Ryby jsou taky jediné maso, které tu jím, když nepočítám malou štangli Poličanu (bez toho se neobejde žádný výlet do tropů). A 2x jsem musel sníst kousek masa, když mně pozvali na oběd a nevěděli, že nejím maso. To už patří k životu mzungu v Africe, že ho zvou na obědy či večeře. Občas odmítnete, někdy nemůžete a tak jdete, zadarmo se najíte a s podezřením se díváte, jak připravují jídlo, umývajíc ho ve vodě z řeky. A to se pak taky občas stane, že se tady z toho všeho pěkně poserete. Naštěstí ne často, tento rok nemám takové potíže se zažíváním jako vloni (snad to nezakřiknu).

Moje meníčko v mé oblíbené trošku obnošené "restauraci", stojí v přepočtu na naše cca 13 korum, pití si většinou nedávám, takže to vyjde opravdu levně. A jako bonus dostanete banán.
Co se mně ovšem líbí nejvíc, je to, že je tu spoustu ovoce za nízké ceny. Samozřejmě chcou po vás víc, protože jste běloch, ale jsou i místa, kde dostanete vše za ceny jako místní. Je dobré si udělat z obchodníků známé, chodit tam pravidelně a pak máte zaručenou férovou cenu. Ceny na venkově jsou samozřejmě většinou ještě nižší než na městě, co se jídla týče.

Ovoce, které tu jím je:
Papaya - velký exemplář, hravě nahrazující oběd stojí od cca 10 kč výš
Kokosový ořech - cena dle velikosti, středně velký od 8 kč výš. Tekutina vevnitř je nádherně osvěžující a než vyjíte celou dužninu, jste víc než plni. Ze skořápky se dá vyrobit stylová podprsenka :-), dužnina se dá nastouhat a použít jako ingredience do jídla.
Ananas - za velký dáte od 13 kč nahoru. Moc často si ho nekupuju, pracně se krájí a je ho moc, najednou se těžko dá sníst. Nicméně omamně sladký a dobrý.
Pomeranče - ne oranžové, nýbrž zelenožluté, plné vitamínu C
Banány - je tu několik druhů, malé se jí přímo, ty velké se většinou vaří, smaží, opékají atd. Chuť obou druhů je odlišná, malé jsou sladinké a v případě nouze se dá na nich přežít několik dnů. Cena za střední trs je 5 kč. Větší banány si smažím nebo dusím. Obě dvě varianty jsou nesmírně dobré. Do dušených si strouhám mrkev.
Mango - moje neoblíbenější ovoce, tak ......... mňamózní. Alespoň jedno denně si dám. Velikosti jsou různé, malé jsou moc vláknité, zůstávají mezi zuby, nejlepší jsou ty velké, cenově od 3,50 kč.
Avokádo - různé velikosti, cena za velké je od 5 Kč nahoru. Narozdíl ode všech ostatních není sladké a výborně chutná se solí.

Foto: strom papaye s plody; rozpůlený kokosový ořech; avokádo

Rád mám rovněž místní med charakteristické chuti, občas si koupím mletou kávu, kterou vám na trhu odsypou z hromady do papírového kornoutu z novin, jednou do týdne si udělám vajíčka na různý způsob. Do zásoby si vždy koupím půl kila buráků a když mám chvilku volna, loupám si je a popíjím mírně nahořklý zelený čaj, který jsem si dovezl.

0 Comments:

Okomentovat

<< Home